run-log

run-log.com

czwartek, 31 października 2013

Korzyści płynące z biegania

1. Spadek masy ciała – zrzucenie paru kilogramów jest bardzo często głównym powodem, dla którego wiele osób zaczyna biegać.  Bieganie ma wpływ nie tylko na spalanie kalorii podczas jego wykonywania (godzina biegu to ok. 700 spalonych kcal),  jednakże dzieje się to także po zakończonym treningu. Tempo metabolizmu spoczynkowego może być szybsze nawet przez ok. kilka godzin po ćwiczeniach! Oznacza to, że organizm biegacza jest w stanie spalić od 50 do kilkuset kcal więcej niż zazwyczaj.

2. Poprawa samopoczucia – tempo dzisiejszego życia jest szybkie, martwimy się o rodzinę, pracę i spłacenie kredytów. Wybiegając na ścieżkę biegową możemy choć na chwilę odciąć się od tego wszystkiego, pobyć sam na sam ze swoimi myślami, a także zwolnić w codziennej krzątaninie. Zapewne niejeden z Was słyszał, że podczas aktywności fizycznej wytwarzane są endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia. Mają one na nas wręcz zbawienny wpływ – mają działanie przeciwbólowe, relaksujące oraz zmniejszają poczucie niepokoju. Bieganie pozwala  nam więc rozładować stres i nagromadzoną frustrację.  

3. Wzrost poczucia własnej wartości – wiąże się to ściśle z punktem 1 i 2. Spadek wagi oraz ładniejszy wygląd, pozwalają nam spojrzeć bardziej łaskawym okiem na swoje ciało. Także stopniowa poprawa wyników pozwala w nas obudzić poczucie, że jesteśmy w stanie przezwyciężyć własne słabości.

4. Wyjątkowe wspomnienia – uczucie towarzyszące pierwszemu biegowi bez marszu, przekroczenie mety podczas oficjalnego biegu, wręczenie medalu – to nie są momenty, które łatwo zapomnieć. Osobiście nigdy nie zapomnę widoku poznańskiej Malty zimą i wschodów słońca w Hiszpanii podczas moich treningów.  

5. Aspekty zdrowotne – pomijając niwelowanie problemu nadwagi, bieganie ma również wpływ na inne czynniki: 
  •  zapobiega osteoporozie (dzięki aktywności fizycznej zwiększa się stopień mineralizacji kości)
  •  obniża ciśnienia krwi (średnio o ok. 5,5 mmHg skurczowe i o ok. 3,2mm Hg rozkurczowe) 
  •  obniża  poziom LDL (tzw. "złego cholesterolu”) a podnosi HDL (tzw. "dobrego cholesterolu")
  • wzmacnia układ odpornościowy
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi 

6. Niska cena – dla wielu z nas aspekt kluczowy. I tutaj bieganie także wychodzi na plus – jedyne w co trzeba zainwestować (przynajmniej na początku)  to dobre buty.  Nie potrzebujemy także wynajmować specjalnego miejsca na trening – po prostu wychodzimy na dwór. 

Dodalibyście coś jeszcze od siebie do tej listy?









Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza